Blog

Algorytmy w życiu codziennym

Algorytmy w życiu codziennym

Jak rozwijać myślenie algorytmiczne? Można zacząć od wyszukiwania algorytmów w życiu codziennym. Jakie algorytmy znalazły dzieci? instrukcje budowania z klocków Lego instrukcje do gier planszowych przepisy kuchenne wiązanie butów czesanie warkocza przygotowywanie kanapki ubieranie się do wyjścia do szkoły karmienie zwierzaka Porządne narysowanie kolejnych kroków tych algorytmów okazuje się wyzwaniem – dzieci muszą dokładnie przeanalizować ... Read More
 
Jak wykorzystać plastikowe kubki do programowania?*

Jak wykorzystać plastikowe kubki do programowania?*

W jaki sposób roboty rozumieją człowieka? Musimy wydawać takie polecenia, które robot zna i potrafi wykonać. Dzieci otrzymały zatem zadanie zaprogramowania robota, który potrafi podnieść  kubek, przesuwać się w prawo i lewo, odstawić kubek i obrócić go. Zaczęliśmy od zadanych prostych konstrukcji, potem ćwiczyliśmy trudniejsze. ana końcu swoje własne. Niektórzy postanowili wzbogacić robota o dodatkowe instrukcje, ... Read More
 
Sterowanie „robotem” i poszukiwanie ukrytej karty

Sterowanie „robotem” i poszukiwanie ukrytej karty

Dzieci bawiły się w parach ćwicząc umiejętność sterowania „robotem” za pomocą określonych ruchów rąk, które wskazywały kierunki świata. Przy okazji rozstawiając grę niektórzy pierwszy raz w życiu korzystali z kompasu. Zadaniem sterującego było doprowadzenie kolegi/koleżanki symulującego robota do karty, pod którą ukryli buźkę.  
 
Labirynty

Labirynty

Pierwsze z programów, które dzieci piszą na portalu code.org mają za zadanie tak przeprowadzić przez labirynt ptaka AngryBird, by dotarł do świnki. Rozszerzamy więc temat labiryntów. Dzieci je uwielbiają. Dostają więc mniejsze i większe labirynty wygenerowane ze strony http://www.mazegenerator.net/. Tworzymy również własne labirynty  ćwicząc dodatkowo kreatywność. Tym razem zadaniem było ułożenie dowolnego labiryntu z zapałek, a ... Read More
 
Co to jest algorytm – pierwsze zajęcia

Co to jest algorytm – pierwsze zajęcia

Na pierwszych zajęciach dzieci dowiadują się co to jest algorytm. Zastanawiamy się jakie algorytmy stosujemy w życiu codziennym, próbujemy opisać różne proste czynności w postaci algorytmu.Powstały więc algorytmy robienia kanapki, odrabiania lekcji czy czesania warkocza. Następnie dzieci ćwiczyły precyzyjne przekazywanie informacji – miały ułożyć dowolny obrazek z tangramów, a potem w kolejnych krokach opowiedzieć koleżankom ... Read More
 

Zajęcia w Dąbrówce

Godziny zajęć w Dąbrówce (salka przy kościele):   poniedziałek, godzina 15.00 – 16.00 – dzieci 8-10 lat, kontynuacja poniedziałek, godzina 17.00 – 18.00 – grupa 10+ środa, godzina 14.55 – 15.55 – dzieci 6-7 lat środa, godzina 17.00 – 18.00 – dzieci 8-10 lat piątek, godzina 8.30 – 9.30 – dzieci 8-10 lat, kontynuacja piątek, ... Read More
 
Nowy Rok Szkolny

Nowy Rok Szkolny

Pełni energii i pomysłów zapraszamy w Nowym Roku Szkolnym! Zajęcia, na których dzieci uczą się podstaw programowania i ćwiczą umysł różnorodnymi zabawami logicznymi planowane są z następujących grupach: – dzieci 6-7 lat – główny nacisk na gry i zabawy logiczne, wprowadzenie podstawowych pojęć programistycznych oraz gry zapoznające z podstawami programowania (na komputerach) – dzieci 8-10 ... Read More
 
Zabawy z sortowaniem

Zabawy z sortowaniem

Dzieci na zajęciach oprócz gier i zabaw logicznych oraz podstaw programowanie zapoznają się z podstawami algorytmiki. Ostatnio zajęliśmy się problemem sortowania. Pomysł na zabawę zaczerpnęłam za strony: Unplugged. Dzieci dostały pojemniczki z różną ilością wody oraz wagę szalkową i miały uszeregować je w kolejności od najcięższego do najlżejszego korzystając wyłącznie z owej wagi. Oczywiście na ... Read More
 
Obrazki Tizit i wstęga Mobiusa

Obrazki Tizit i wstęga Mobiusa

Polecam ciekawe zadanie ćwiczące wyobraźnię przestrzenną. Są to zadania wymyślone w latach 80, które znaleźć można na stronie Dr Mikes’a. Należy połączyć kropki, zgodnie z listą wypisanych odcinków. Dzieci zazwyczaj lubią łączenie kropek i z chęcią zabrały się za wykonanie polecania. Ciekawe też były co powstanie. A wynikiem jest zawsze ciekawy obrazek figury przestrzennej niemożliwej ... Read More
 

Kropki i kwadraty

Proponuję zabawę na pierwszy rzut oka podobną do gry w kropki. Pomysł zaczerpnęłam ze strony dr Mike’a. Strategia jest jednak inna, gra zwykle początkowo jest bardzo wyrównana, dopiero pod koniec jedna osoba może znacząco wygrać. Zwykle wygrywa ta osoba, która zabiera ostatnią grupę kwadratów. Zabawa polega na zdobyciu jak największej liczby kwadratów. Na kropkowanym prostokątnym ... Read More