Podstawowe informacje
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w grupach maksymalnie 8-osobowych, czas trwania zależny od wieku uczestników: 4-6 lat (45 min), 6-10 lat (60 min), 10-12 lat (90 min). Uwaga: w grupach przedszkolnych umiejętność czytania i pisania nie jest wymagana.
Idea i program zajęć
Badania mówią, że zdecydowana większość przedszkolaków ma wysoko rozwinięte zdolności matematyczne. Niestety współczesne programy nauczania w szkołach nie tylko nie sprzyjają rozwijaniu tych umiejętności, a wręcz je tłumią. Chcemy zachęcać dzieci, by nie bały się podejmowania wyzwań wymagających logicznego myślenia oraz by jeśli chcą korzystać z komputerów, robiły to w sposób twórczy i rozwijający. Stąd, w przystępny sposób, opierając się na zabawie chcemy uczyć dzieci programowania tak, aby wkrótce mogły same tworzyć proste gry.
Zajęcia prowadzone są według autorskiego programu i kładą nacisk na rozwój kompetencji istotnych we współczesnym świecie: myślenie logiczne, krytyczne, algorytmiczne, komputacyjne, zdolności matematyczne. Zajęcia są kombinacją zabaw i gier logicznych z użyciem i bez użycia komputera. Dzieci będą pracowały w grupach, w parach oraz indywidualnie.
Zajęcia w grupie przedszkolnej trwają 45 minut i nacisk kładziemy na rozwój myślenia matematycznego, logicznego, algorytmicznego i komputacyjnego. Oczywiście w zabawie. Nie uczymy jeszcze programowania, ale wprowadzamy elementy kodowania. Będziemy wykorzystywać matę mistrzów kodowania, roboty Photon i Ozobot, gry logiczne oraz aplikacje do nauki kodowania.
Zajęcia dla dzieci szkolnych trwają 60 minut i rozwijają podobne kompetencje jak zajęcia dla przedszkolaków. Naukę programowania rozpoczynamy od pracy z grą Scottie Go! i robotami Photon oraz Ozobot. Podczas pracy z komputerem opieramy się na środowisku programistycznym Scratch, kursach dostępnych na portalach code.org i kodable.com oraz materiałach własnych. Przy komputerach dzieci pracują indywidualnie, w swoim tempie.
Dla najbardziej zaawansowanych grup proponujemy zajęcia 1,5-godzinne, gdzie większy nacisk kładziemy na uczenie programowania, ale także wprowadzamy elementy robotyki – roboty Photon, Ozobot i Lofi. Proponujemy również wstęp do programowania w bardzo popularnym i szeroko wykorzystywanym obecnie języku programowania Python.
Korzyści
Nasze zajęcia rozwijają zdolności matematyczne, zdolności myślenia logicznego i krytycznego, a także kreatywność. Umiejętność programowania daje dzieciom możliwość aktywnego komunikowania się z komputerem i innymi urządzeniami, co przekłada się wiarę we własne siły. Możliwość samodzielnego kontrolowania urządzeń pomaga dzieciom w nauczeniu się mądrego i krytycznego korzystania z nowych technologii.
Dla kogo?
Dla każdego dziecka zainteresowanego światem, szczególnie dla dzieci lubiących gry, zabawy i łamigłówki.